Tajemnice ATARI - ST FORUM

Akademia Sztuk Wstrętnych


    Tym razem przegląd najpopularniejszych programów służących do tworzenia czarno-białych prac graficznych.

    Programy graficzne można podzielić na dwie zasadnicze grupy: pracujące w grafice bitowej - tworzą one rysunki jako zbiór kropek - obraz tworzy się kropka po kropce, bit po bicie, stąd nazwa grafika bitowa (lub inaczej rastrowa), oraz pr. pracujące w grafice wektorowej - tutaj rysunek tworzony jest z obiektów matematycznych a nie ze zbioru kropek. Czym się różni rysunek bitowy i wektorowy i jakie korzyści wynikają z tego dla użytkownika? Na początku zastanów się czy Twoje prace mają mieć ostre, wyraźne kształty (grafika wektorowa) czy bardziej lubisz półtony, delikatne przejścia (grafika bitowa). Ogólnie można powiedzieć, że mapą bitową posługujemy się przy tworzeniu obrazów zawierających więcej szczegótów i odcieni szarości. Tutaj mała dygresja: niestety normalne monitory mono stosowane do ST (SM 124, SM 144) nie mają możliwości pracy w odcieniach szarości, pokazują tylko czerń i biel, co nie pozwala na oddanie dokładnej jakości np. zdjęcia zeskanowanego w 256 odcieniach. Znajduje tutaj zastosowanie specjalna technika tzw. dithering, do zobrazowania odcieni na ekranie. (Ta sama technika stosowana jest do pokazania obrazów kolorowych w trybie monochromatycznym).

    Podstawowym problemem przy pracy z grafiką bitowa jest strata jakości rysunku przy zmianach rozmiarów obrazu, pojawianie się wraz z powiększeniem rysunku charakterystycznych schodków na liniach krzywych. Szczególnie przeszkadza to w zastosowaniach grafiki do DTP gdzie często zachodzi konieczność operowania rozmiarami rysunku dla uzyskania idealnej kompozycji całej pracy. Grafika wektorowa daje większe możliwości zmiany rozmiarów rysunku bez deformacji i zmiany ostrości linii. Grafika wektorowa daje olbrzymie możliwości operowania liternictwem. W pracy wektorowej posługujemy się krzywymi Beziera w których kształt jest określany przez punkty ugięcia i kąty rozproszenia, przy ich pomocy łatwiej jest kreślić skomplikowane płynne kształty. Jeszcze jednym plusem rysunków wektorowych jest wykorzystanie maksymalnej rozdzielczości drukarki, podczas gdy rysunek bitowy może wyglądać jednakowo zarówno na drukarce igłowej jak i na naświetlarce.

    Z grupy pr. pracujących bitowo wymieńmy wspomniane już przy grafice kolorowej, a mające możliwość pracy także w trybie monochromatycznym takie programy jak Degas Elite, DALI, Canvas, Prism Paint oraz przeznaczone wyłącznie do wysokiej rozdzielczości :

    Draw! - program mający możliwość pracy na wielu formatach plików oraz z bardzo prostym i łątwym w obsłudze, opartym tylko na ikonach menu.

    Graffiti - modułowo zbudowany pakiet zawierający moduł rysunkowy, moduł obróbki plików w formacie IMG, moduł edycji i konwersji fontów, moduł druku oraz możliwość uruchamiania innych programów (np. Signum lub 1ST Worda).

    Hyper Paint - posiada standardowe możliwości, łatwy w użyciu.

    Lavadraw+ - dużo możliwości, łatwy w obsłudze

    Stad+ - łatwy w obsłudze, pracuje na obrazach 2D i 3D.

    TMS Cranach - jest to bardziej pr. do obróbki rysunków niż ich tworzenia, ciekawe opcje dotyczące ditheringu.

    Touch-Up - bardzo dobry program do współpracy ze skanerem.

    Jedną z grup programóv są programy do obróbki obrazów, takie jak Retouche Professional, Repro Studio ST czy z programów Public Domain - Atari Image Processor. Przy pomocy tych narzędzi możemy eksperymentować z kontrastem, jasnością oraz skalą szarości danego obrazu. Programy te dają dużo możliwości efektów specjalnych i retuszowania rysunków, np. zdjęć wprowadzonych ze skanera. Osobną grupę stanowią programy skonstruowane głównie do tworzenia animacji czarno-białych jak Creator, Chronos (animacja 3D) czy Imagic pozwalający na tworzenie długich i efektownych "filmów".

    Przejdźmy teraz do pracy wektorowej. Należy tu wymienić takie narzędzia jak:

    Arabesque Professional - pracuje zarówno bitowo jak i wektorowo, bogaty zakres możliwości oraz łatwość obsługi.

    MegaPaint Professional - praca bitowa i wektorowa, dzięki bibliotece symboli i szerokim możliwościom ustawienia parametrów nadaje się szczególnie do rys. technicznych.

    Outline Art - jest to program do tworzenia rysunków wektorowych do Calamusa, ma spore możliwości operowania tekstem (np. opisania tekstu na dowolnej figurze lub krzywej).

    Didot Line Art - posiada dobre możliwości rysunkowe, ale o wiele bardziej rozbudowane funkcje dotyczące liternictwa wektorowego i DTP.

    Niekiedy zachodzi potrzeba przetworzenia rysunku bitowego na wektorowy, niektóre z wymienionych programów posiadają moduły konwersji obrazu (np. Didot Lineart) lub też można posłużyć się osobnym programem jak np. Avant vektor, Convector czy TMS Vektor. Wymienione powyżej programy są narzędziami oferującymi bardzo szerokie możliwości tworzenia grafiki i ich jedyną wadą jest wysoka cena na kieszeń polskiego użytkownika, co oby się szybko zmieniło, czego sobie i wszystkim użytkownikom ST życzę w Nowym 1993 Roku.


Paweł Zgoda



Powrót na start | Powrót do spisu treści | Powrót na stronę główną

Pixel 2002