Tajemnice ATARI

6 STRONA - KONKURS

SAMPLER

    Od dawna panował mit muzyki digitalizowanej, okazuje się, że można to zrobić prostym sposobem, a mianowicie: interfejs TURBO 2000 (i podobne) przesyła dane z kasety do komputera w formie zer lub jedynek. Wystarczy odpowiednio je zakodować w pamięci, a potem odtworzyć.

KODOWANIE

  • 1. Pobranie 15 próbek (zer lub jedynek)
  • 2. Podczas wpisywania do pamięci bajt dzielę na dwie części po 4 bity każda i wpisuję liczbę jedynek do pierwszej części
  • 3. Powtarzam operację 1. i 2. z tym, że liczbę jedynek wpisuję do drugiej części. W ten sposób jeden bajt mam zapełniony.
  • 4. Powtarzam wszystko od początku, tylko dane będą wpisywane do następnego bajtu, aż do końca wolnej pamięci.

    ODTWARZANIE

  • 1. Pobieram z bajtu pierwszą jego część, włączam bity odpowiadające za zniekształcenia i wysyłam do komórki odpowiadającej za głośność kanału 1. Cofam membranę głośnika.
  • 2. Operację 1. powtarzam, ale odtwarzana będzie druga część bajtu.
  • 3. Powtarzam wszystko od początku, tylko odtwarzany będzie następny bajt, aż do końca pamięci zajętej przez dane.

       Przy tym sposobie kodowania i przy 47360 bajtach używanej pamięci dostajemy 16 sekund digitalizowanej muzyki.

       Całe to wyjaśnienie może sprawić kłopoty początkującemu programiście, ale tych, którzy zrozumieli, namawiam do samodzielnego rozbudowania programu, na przykład o wykres graficzny, odtwarzanie wybranego fragmentu, nagranie "dema".
    1000 REM *--------------------------*
    1002 REM : SAMPLER                  :
    1004 REM :  autor: Krystian Bylica  :
    1006 REM : (c) 1992 Tajemnice ATARI :
    1008 REM *--------------------------*
    1010 DATA ffff0006d206a2b9a0062042c6
    1020 DATA 2030fea2008e1ad08e01d28e0e
    1030 DATA d48e00d4a9348d02d32056f520
    1040 DATA ac06c91ef040c91fd0f520a106
    1050 DATA 20ac06d0eda90285cda90f85d0
    1060 DATA aaad00d3c9fff002c6d0cad0f4
    1070 DATA b1ce0a0a0a0a05d091cec6cdd0
    1080 DATA e18d1ad0c8d0d2e6cfa5cfc9c0
    1090 DATA 90ca4c0a0620a10620ac06d0b1
    1100 DATA a90285cdb1ce8d1ad04a4a4a4a
    1110 DATA 09f049e08d01d2a22fcad0fda2
    1120 DATA ef8e01d2b1cec6cdd0e9c8d0d4
    1130 DATA e6cfa5cfc9c090cc4c6706ace8
    1140 DATA 02c884cfa00084ce60adfc02c9
    1150 DATA fff005a2ff8efc02607d1d1d1d
    1160 DATA 7f2053414d504c455220627920
    1170 DATA 4b2e42796c6963619be002e102
    1180 DATA 0006
    
       Do otrzymania samodzielnego programu należy użyć Zgrywusa+ (TA 1/92). Program w tej wersji przeznaczony jest dla posiadaczy interfejsu TURBO 2000 z przewodem podłączanym do II portu joysticka (może być wbudowany do firmowego magnetofonu).

    INSTRUKCJA OBSŁUGI

       Po uruchomieniu programu pojawi się nagłówek -naciskamy dowolny klawisz. Od tej chwili:

  • Klawisz 1 służy do pobierania dźwięków.
  • Klawisz 2 służy do odtwarzania dźwięków.
  • Każdy inny przerywa jedną z tych operacji (pojawia się sygnał dźwiękowy).

       Ps. Dziękuję Piotrkowi i Przemkowi za udostępnienie mi sprzętu.

    Krystian Bylica



  • Powrót na start | Powrót do spisu treści | Powrót na stronę główną

    Pixel 2001