Tajemnice ATARI

PIRACI

    Koniec XVIII wieku. Kwitnie handel między miastami leżącymi na wybrzeżu Afryki Północnej. Szerzące się na morzach całego świata piractwo spowodowało uzbrojenie większości statków handlowych.

   W takie właśnie czasy przenosi Cię gra "Pirates of the Barbary Coast". Po wielu latach pracy na różnych statkach dorobiłeś się wreszcie własnego. Twoja "American Star" (w polskiej wersji "Gwiazda Południa") to imponujący statek. Może w swoich ładowniach pomieścić 800 jednostek towaru, zabiera na pokład do 50 ludzi obsługi oraz żywność dla nich na 19 dni żeglugi. Jest również uzbrojona w 15 dział, 45 kuł oraz proch. Takim statkiem można bezpiecznie pływać po morzach i oceanach.

   Grę rozpoczynasz 17 lutego 1798 roku, kiedy to przybyłeś do Casablanki. Otrzymujesz tam wiadomość o porwaniu Twojej ukochanej córki Katarzyny przez Bloodthroad'a, pirata siejącego postrach nie tylko na Morzu Śródziemnym, ale również wzdłuż całego zachodniego wybrzeża Europy i Afryki. Żąda on 50 000 złotych dukatów okupu. W tej chwili nie posiadasz takiej gotówki, gdyż prawie całe swoje pieniądze wydałeś na zakup statku. Musisz więc skierować statek do portów Afryki Pomocnej, aby tam poprzez handel różnymi towarami zarobić pieniądze. Na zdobycie pieniędzy Bloodthroad dał Ci 30 dni. Pozostaje jednak pewien problem, nie zostawił wiadomości gdzie masz się zgłosić z okupem. Plotki podsłuchane w dzielnicy portowej głoszą, że pirat ukrywa się na jednej z czterech wysp zachodniego wybrzeża Europy i Afryki (Azores, Madiera, Canaryis, Cape Verde). Od starego przyjaciela otrzymałeś mapę wyspy na której znajduje się skarb. Jeżeli uda Ci się ją znaleźć możesz spróbować odszukać go (jest to jedna z wysp na których ukrywa się pirat).

   Czas przepłynięcia między sąsiednimi miastami zajmuje jeden dzień. Omijając jakieś miasto czas ten jest odpowiednio dłuższy, dlatego też dobrze jest zawijać do każdego portu po kolei, gdyż nic na tym nie tracisz, a możesz zyskać (jeżeli stoisz w porcie, czas nie upływa).Czasy podróży pomiędzy wyspami i Kasablanką są, następujące:

- Casablanca-Azores: 2 dni,
- Azores-Madiera: 2 dni,
- Madiera-Canaryis: 1 dzień,
- Canaryis-Cape Verde: 1 dzień,
- Casablanca-Madiera: 1 dzień,
- Casablanka-Canaryis: 3 dni,
- Casablanca-Cape Verde: 3 dni.

Dane te pozwolą Ci odnaleźć na czas Bloodthroad'a.

   Pod mapą na której wybierasz cel podróży znajdują się dane dotyczące aktualnego stanu gry oraz Twojego statku. Są to kolejno:

- DAY; ilość dni jaka upłynęła w grze,
- PORT; nazwa portu w którym aktualnie się znajdujesz,
- MEN; ilość załogi,
- FOOD; ilość jedzenia na statku,
- GOLD; ilość posiadanego złota,
- CANNONBALL & POWDER; ilość kul i prochu.

   Przed wejściem do portu pojawia się widok z burty twojego statku. Wchodzisz do portu poprzez TO PORT (lewa dolna część ekranu - całą grę obsługuje się wyłącznie joystickiem). Gdy już znajdziesz się w porcie, wita Cię najbogatszy kupiec z danego miasta. Możesz u niego kupić towar (BUY), sprzedać go (SELL), wejść do sklepu (STORĘ), zreperować (REPAIRS), lub powrócić na statek (SHIP). HANDEL (dotyczy opcji BUY i SELL). Wybierasz towar, którym chcesz handlować. Jeżeli naciśniesz strzał na rysunku towaru, którym nie da się handlować lub poza rysunkiem, to kupiec pyta czy chcesz zakończyć handel. Proces kupna lub sprzedaży jest następujący:

1. Kupiec pyta, czy chcesz handlować wybranym towarem. Podaje również ilość tego towaru jaką posiadasz na pokładzie statku.
2. Oferuje cenę kupna (lub sprzedaży). Masz tu trzy możliwości wyboru:

- ACCEPT; akceptujesz cenę podaną przez kupca,
- DICKER; targujesz się z nim (nie przeholuj, ponieważ nie będzie chciał więcej z Tobą handlować tym towarem),
- PASS; rezygnujesz z handlu.

3. Ponownie podaje ilość posiadanego przez Ciebie towaru oraz ilość wolnego miejsca w ładowni. Musisz teraz poinformować go o liczbie jednostek towaru, jaką chcesz kupić (lub sprzedać), potwierdzając ją poprzez CLOSE.
4. Gratuluje Ci dobrze zrobionego interesu oraz podaje stan twoich finansów. Nie próbuj sprzedać więcej towaru niż masz na pokładzie, gdyż wtedy kupiec może zaprzestać z Tobą handlu każdym towarem. Wszystkie powyższe czynności możesz powtarzać dla różnych towarów.

   Jeżeli chcesz zakończyć handel, naciskasz strzał w dowolnym miejscu ekranu. Na pytanie kupca potwierdzasz swoją decyzję.

   SKLEP (opcja STORE). Trafiasz do największego sklepu w mieście. Możesz tu nająć ludzi (BUY MEN), kupić żywność (FOOD), amunicję (FOR SALE) i informacje (NEWS!). Dokonujesz tego analogicznie jak przy kupnie, lecz czynisz to bez targu. Informacje, które możesz nabyć, dotyczą popytu na różne towary w różnych portach. Tradycyjnie wyjściem ze sklepu są drzwi.

   NAPRAWA STATKU (opcja REPAIRS). Jeżeli masz uszkodzony statek lub takielunek, możesz dokonać naprawy. Właściciel stoczni remontowej poda Ci cenę i jeżeli przystaniesz na nią. Twój statek zostanie naprawiony. Wracasz na statek za pomocą opcji SHIP i wybierasz na mapie następny port, do którego chcesz popłynąć.

   Czasami po pojawieniu się burty Twojego statku przed wejściem do portu zamiast napisu TO PORT pojawia się FLEE. Oznacza to że zaraz z prawej strony wypłynie statek piracki. Jeżeli nie chcesz walczyć możesz uciec (FLEE), znajdziesz się wtedy w porcie. Gdy chcesz walczyć, to najpierw musisz załadować działa. Zaświecasz pole oznaczone napisem LOAD, następnie zaświecasz pola z numerami dział (najlepiej wszystkie). Teraz przesuwasz kursor na pojemnik z prochem (po prawej od armaty) i naciskasz strzał, ubijasz proch (nad pojemnikiem z prochem), wracasz na działo, ładujesz kule (po lewej od armaty), znów wracasz na działo, pozostało jeszcze dociśnięcie kuli (nad kulami), i powrót na działo (wykonując wszystkie te czynności za każdym razem naciskasz strzał). Jeżeli wykonałeś to wszystko poprawnie, zgasną zaświecone wcześniej przez Ciebie pola. Ustawiasz teraz odległość strzału (na środku pod działem, ustawienie działa do pierwszego strzału wynosi ponad 40) oraz wybierasz działo, z którego chcesz strzelać (strzałki w prawym i lewym dolnym rogu ekranu). Oddajesz strzał na polu FIRE. Po prawej pojawi się informacja o celności twojego strzału:

- HIT! - trafiony,
- MISS! - pudło,
- LONG - za daleko,
- SHORT - za blisko.

Wystarczy trzy razy trafić, aby go zatopić. Po wejściu na pokład możesz zabrać skarb (BOOTY) lub książkę okrętową (SHIP'S LOG). W książce okrętowej znajdują się informacje podobne do tych, które możesz kupić w porcie. Przed wejściem do portu nie zapomnij rozładować dział (UNLOAD). Gdy tego nie dokonasz stracisz kule znajdujące się w działach. Pamiętaj również O uzupełnieniu załogi i amunicji. Żywność dla załogi uzupełniaj regularnie.

   Walka z Bloodthroad'em wygląda nieco inaczej. Po załadowaniu dział ustaw odległość i oddaj pojedynczy strzał (FIRE). Gdy będziesz miał dobrą odległość, strzelaj całą burtą (BROADSIDES'em). Jeżeli zdążysz go trafić osiem razy, to wygrałeś.

   W poszukiwaniu Bloodthroad'a możesz natknąć się na wyspę do której pasuje Twoja mapa. Możesz wtedy spróbować poszukać skarbu. Odbywa się to losowo, przesuwasz kursor na jedno z miejsc gdzie może znajdować się skarb i naciskasz strzał. Jeżeli nie znajdziesz skarbu, to tracisz kilku ludzi załogi.

   To tyle na temat samej gry. Teraz kilka rad dla niedoświadczonych kapitanów. HANDEL. Najwięcej zarabia się na handlu muszkietami (MUSKETS), jedwabiem (SILK) oraz lekarstwami (MEDICINE). Ich minimalne ceny kupna i maksymalne sprzedaży wynoszą w przybliżeniu:

- MUSKETS; kupno 230, sprzedaż 430,
- SILK; kupno 350, sprzedaż 850,
- MEDICINE; kupno 500, sprzedaż 900.

   Pozostałe artykuły mają stosunkowo niewielką różnicę pomiędzy kupnem a sprzedażą. Najlepiej jest znaleźć dwa sąsiednie miasta, w których różnice cen kupna i sprzedaży pozwalają na opłacalne kursy tam i z powrotem. Ceny utrzymują się około sześć dni. Nie opłaca się kupować informacji w sklepie ani brać książki okrętowej ze zdobytego statku pirackiego. Dotyczą one najczęściej towarów, którymi nie opłaca się handlować lub miast zbyt odległych abyś zdążył tam dopłynąć. Jeżeli już zdecydowałeś się kupić informacje, to nie kupuj ich więcej jak pięć, gdyż zaczynają się powtarzać. Nie kupuj również nowych informacji w ciągu sześciu dni, ponieważ w większości będą się powtarzać z poprzednimi. Przed wypłynięciem na wyspy w poszukiwaniu Bloodthroad'a sprzedaj w Casablance wszystkie towary jakie masz na statku. Na końcu gry liczy się tylko gotówka.

WALKA

   Przed pierwszym wejściem do portu ustaw się na dziale numer 15, w przypadku ataku statku pirackiego skróci to Twój czas gotowości do walki. Jest to jedyna rzecz jaka daje się ustawić bez walki. Przy pierwszym przepłynięciu pirata ustaw odległość strzału na 44. Gdy twój strzał okaże się za krótki (SHORT) to strzelaj na odległość 50, natomiast gdy będzie za długi to na 40. Na pewno pozwoli Ci to na trafienie pirata. Przy drugim przepłynięciu (wypłynie z lewej strony) ustaw strzał na około 30. Jeżeli zamierzasz nie płacić okupu porywaczowi Twojej córki, tylko chcesz ją odbić, to musisz wiedzieć że:

1. Nie ma znaczenia, z którego działa zaczynasz do niego strzelać. BROADSIDES strzela automatycznie wszystkimi działami po kolei.
2. Bloodthroad znajduje się w odległości około 20. Wygodnie jest ustawić celownik na tę odległość przed walką z innym piratem, po czym uciec (FLEE). Pamiętaj, że musisz bardzo szybko ładować swoje działa.
3. Miejsce, jakie zajmiesz w tabeli wygranych po zatopieniu kidnapera, jest zależne tylko od stanu Twojej gotówki.

   Pozostało mi tylko życzyć Ci stopy wody pod kilem.

Captain Matthew



Powrót na start | Powrót do spisu treści | Powrót na stronę główną

Pixel 2001