Tajemnice ATARI

REGULACJA MONITORA


   Program PASY KOLOROWE powstał w wyniku konieczności regulacji monitora kolorowego w warunkach domowych. Zaistniała potrzeba wygenerowania pionowych pasów o ściśle określonych kolorach, zajmujących cały ekran monitora. Używając standardowych trybów graficznych (nawet modyfikując tzw. Display List) nie osiąga się pożądanych efektów. Jedynie dzięki szybkości języka maszynowego i bezpośredniej ingerencji w rejestry układu wyświetlającego obraz udało się lego dokonać.

   Kolory generowane przez komputer tylko przybliżają potrzebne wartości, lecz do zgrubnej regulacji jest to wystarczające. Procedura w języku maszynowym generuje pasy i oczekuje na naciśnięcie klawisza.

   W pierwszej części testu wyświetlona na ekranie kratownica służy do oceny liniowości odchylania obrazu w poziomie i w pionie. Obraz jest prawidłowy, gdy wyświetlane linie są proste, a figury powstałe z ich przecięć mają kształt kwadratów.

   Druga część programu wykorzystuje procedurę maszynową i służy do właściwego ustawienia nasycenia kolorów. Na monitorze Wyświetlone zostają pionowe pasy: czarny, niebieski, czerwony, purpurowy, zielony, turkusowy, żółty, biały. Zmieniając położenia potencjometrów odpowiedzialnych za nasycenie barw, należy dążyć do uzyskania na ekranie właściwych kolorów. Pasy powinny mieć jednolitą jaskrawość i kolor.

   Po komentarzu "kolory" (wiersz 9530) znajdują się kody kolejnych barwnych pasów. Wpisując tam liczby z zakresu 0-255 można zmieniać wyświetlane kolory.

   Przejście z jednej części programu do drugiej następuje po wciśnięciu dowolnego klawisza.

   Należy jednakże pamiętać, iż regulacji wewnątrz monitora lub telewizora może dokonywać wyłącznie fachowiec znający się na tego rodzaju sprzęcie. Pozostałym osobom radzimy ograniczyć dostrojenie do zmian położeń potencjometrów wyprowadzonych na zewnątrz obudowy. Jeżeli regulacja ta nic przyniesie oczekiwanych rezultatów należy oddać monitor do serwisu.

10 REM -----------------------------
20 REM :      Test Monitora        :
30 REM : (c) 1990 TAJEMNICE ATARI  :
40 REM -----------------------------
50 GRAPHICS 8+16:CLR :COLOR 1
60 FOR X=0 TO 319 STEP 16
70 PLOT X,0:DRAWTO X,191:NEXT X
80 FOR Y=0 TO 191 STEP 16
90 PLOT 0,Y:DRAWTO 319,Y:NEXT Y
100 GOSUB 1000
110 IF PEEK(764)=255 THEN 110
120 A=USR(BASE):GOTO 110
1000 DIM A$(26):OFFS=0:BASE=1536+8
1010 RESTORE 9000
1020 FOR K=1 TO 10:READ A$:S=0
1030 FOR I=1 TO 24 STEP 2:GOSUB 2020
1040 POKE BASE+OFFS,H+L:OFFS=OFFS+1
1050 S=S+H+L:S=S-256*(S>255):NEXT I
1060 GOSUB 2020:IF S=H+L THEN 1080
1070 ? "POPRAW LINIE ";9020+K*10:END 
1080 NEXT K:RESTORE 9500
1090 FOR OFFS=0 TO 7:READ I
2000 POKE BASE-8+OFFS,I:NEXT OFFS
2010 RETURN 
2020 TRAP 1070:H=ASC(A$(I))-48:H=(H-39
*(H>9))*16:L=ASC(A$(I+1))-48:L=L-39*(L
>9):RETURN 
9000 REM ---------------------------
9010 REM :         PASY            :
9020 REM ---------------------------
9030 DATA 68ad2f028d7d06a9008d2f02bd
9040 DATA a207b5209d7e06bd0006952017
9050 DATA ca10f38efc028d0ad4adfc026f
9060 DATA c9ffd039eaeaa5208d1ad02001
9070 DATA 7c06a5218d1ad0eaa5228d1a17
9080 DATA d0eaa5238d1ad0eaa5248d1a53
9090 DATA d0eaeaa5258d1ad0eaeaa52684
9100 DATA 8d1ad0eaeaa5278d1ad04c2600
9110 DATA 06a207bd7e069520ca10f88e05
9120 DATA fc02ad7d068d2f02600000004c
9500 REM ---------------------------
9510 REM :        KOLORY           :
9520 REM ---------------------------
9530 DATA 0,130,52,54,168,154,44,14



Powrót na start | Powrót do spisu treści | Powrót na stronę główną

Pixel 2001