Tajemnice ATARI

PROGRAM REPLAY

CZYLI RANDKA NA MERKURYM


   "Czerwona kula powoli schodzi coraz niżej przesłaniana dalekimi koronami drzew, jeszcze chwila i znika zupełnie pozostawiając jedynie purpurowe niebo. Czujesz jak twoja dziewczyna przytula się mocniej i szepce -jakie to piękne! Ach, zobaczyć to jeszcze raz... Niestety - wzdychasz - następne dopiero jutro".

   Co za głupiec! Jutro? Człowieku, za 24 godziny twoja dziewczyna może już oglądać zachód słońca z zupełnie innym chłopakiem. Prawdziwa miłość wymaga poświęceń i wyobraźni. Zabierz ją w takie miejsce, gdzie słońce po zachodzie wędruje z powrotem nad horyzont, aby znów zajść po raz drugi. Gdzie to jest? Na Merkurym.

   Co? Że za daleko? Przyjacielu, daleko to jest do jakiejś tam Gwiazdy Polarnej, a nie do Merkurego. Weź kierunek na Słońce a stamtąd to już blisko.

   Idę o zakłąd, że gdy już tam będziecie, to gdzieś po drugiej paczce paluszków twoja dziewczyna zapyta - "słuchaj, a właściwie to dlaczego ono tak dwa razy zachodzi?" Uważaj! Od odpowiedzi na to pytanie zależy być może dalszy los tej znajomości. Proponuję na początek coś z wersji romantycznej. Wprawdzie to nie rozwiąże problemu, ale nie ma to jak dobra porcja lirycznego bajeru.

   Po tym koniecznym wstępie masz w zasadzie dwie drogi. Pierwsza, to pójście na całość: jakiś rys historyczny (Kepler, Newton itp.), potem krótka analiza ruchu postępowego Merkurego dookoła Słońca z uwypukleniem wzrostu prędkości przy przejściu peryhelium z niezmienioną prędkością obrotową planety, aby zakończyć pamięciowym rozwiązaniem kilku równań, co ostatecznie pokaże, że wartość prędkości kątowej Słońca na horyzoncie Merkurego w pewnym momencie zmienia znak. W międzyczasie końcem laserowej latarki (kupisz taką tanio u Rosjan) kreślisz potrzebne rysunki, wykresy i wzory.

   Druga możliwość, to wyciągnąć z plecaka dwa jabłka i nie tykając matematyko-astro-fizyki próbować rzecz wyjaśnić empirycznie.

   Obie możliwości zawierają, rzecz jasna, ryzyko. Przy pierwszej może, okazać się, że przeceniłeś możliwości swojej dziewczyny i ta po powrocie uda się po prostsze wyjaśnienia do twojego kumpla (tego z II roku fizyki), co będzie w praktyce oznaczać koniec znajomości. Drugi wariant może zakończyć się sarkastycznym "Uwielbiam gdy mówisz do mnie jak do idiotki" i wizytą twojej dziewczyny u kumpla (tego z II roku fizyki) po dokładniejsze wyjaśnienia.

   Jest jeszcze trzecie wyjście, choć i ono nie jest stuprocentowo pewne. Widzisz ten program obok? Tam, na Merkurym możesz po prostu wyciągnąć swój kieszonkowy MERITUM Turbo+ i sprawa z głowy!

   Gdzie tu ryzyko? Twoja dziewczyna może zechcieć obejrzeć to na jakimś Pi-Si z kolorowym monitorem - ma taki twój kumpel (ten z II fizyki).

   Na koniec prośba. Gdy się już zjadło te paluszki, to chyba można opakowanie wyrzucić do kosza, nie? Wy, młodzi, nie macie za grosz szacunku do naszego Kosmosu. Widziałeś co ostatnio jakiśline matoł zrobił na Marsie? Uważam, że wypalić laserem z orbity napis "LEGIA KING", to już szczyt chamstwa.

   I jeszcze tylko rada. W dzień na Merkurym jest ponad 400°C, a w nocy -180. Nie zapomnijcie więc wziąć dużo Pepsi i jakieś ciepłe sweterki. Powodzenia.


10 ? "Zaczekaj...":REM PROGRAM REPLAY
20 DIM S20(18),C20(18):DEG
30 FOR GAMA=1 TO 18:S20(GAMA)=SIN(20*G
AMA):C20(GAMA)=COS(20*GAMA):NEXT GAMA
40 A=0.39:REM POLOWA WIELKIEJ OSI ORBI
TY MERKUREGO (W JEDN.ASTRONOM.)
50 E=0.2:REM MIMOSROD ORBITY MERKUREGO
60 T=88:REM OKRES OBIEGU MERKUREGO DOO
KOLA SLONCA
70 V1=540/T:REM PREDKOSC KATOWA OBROTU
 MERKUREGO DOOKOLA WLASNEJ OSI
80 P=A*(1-(E*E))
90 ALFA=300:REM WYBRANY PRZYKLADOWO KA
T POLOZENIA MERKUREGO (WE WSPOLRZEDNYC
H BIEGUNOWYCH)
100 BETA=30:REM WYBRANY PRZYKLADOWO KA
T POLOZENIA SLONCA NAD HORYZONTEM MERK
UREGO
110 N=250:M=2000:K=7:L=1010:Q=1520:REM
 STALE GRAFICZNE
120 GRAPHICS 8:COLOR 1
130 PLOT 11,79:PLOT 10,80:PLOT 12,80:P
LOT 11,81:PLOT 180,100:DRAWTO 290,100:
REM ZAZNACZENIE HORYZONTU
140 ? "SLONCE          HORYZONT NA MER
KURYM      ORBITA MERKUREGO"
150 R=P/(1+(E*COS(ALFA))):REM PROMIEN
ORBITY MERKUREGO
160 V2=(360*A*A*SQR(1-(E*E)))/(T*R*R):
REM PREDKOSC KATOWA OBIEGU MERKUREGO D
OOKOLA SLONCA
170 ALFA=ALFA+V2
180 IF ALFA>410 THEN END
190 V=V2-V1:REM PREDKOSC KATOWA SLONCA
 NAD HORYZONTEM MERKUREGO
200 XM=R*N*COS(ALFA):YM=R*N*SIN(ALFA):
PLOT XM+10,YM+80:REM ZAZNACZENIE POLOZ
ENIA MERKUREGO
210 BETA=BETA+V
220 COLOR 0:GOSUB 260:REM ZETRZYJ
230 XS=M*COS(BETA):YS=M*SIN(BETA)
240 COLOR 1:GOSUB 260:REM RYSUJ
250 FOR Z=1 TO 500:NEXT Z:GOTO 150
260 REM RYSUNEK SLONCA NAD HORYZONTEM
MERKUREGO
270 FOR GAMA=1 TO 18
280 XS1=K*C20(GAMA):YS1=K*S20(GAMA)
290 IF -YS+YS1+L>=99.5 THEN 310
300 PLOT XS+XS1-Q,-YS+YS1+L
310 NEXT GAMA
320 RETURN

Andrzej Czado

Powrót na start | Powrót do spisu treści | Powrót na stronę główną

Pixel 2001