Tajemnice ATARI

6 Strona

Cyrkiel

    Pan Andrzej Głąbek z Goleszowa przysłał nam program służący do kreślenia okręgów w dowolnym trybie graficznym przy użyciu wybranego koloru. Figury kreślone są zgodnie z algorytmem przedstawionym w "Młodym Techniku" 12/86. Wywołanie procedury rysowania okręgu z BASIC-a ma postać:
A=USR(1536,x,y,r,kolor)
    Poszczególne parametry to:

  • x, y - współrzędne środka okręgu,
  • r - promień okręgu,
  • kolor - kolor okręgu.

        Oto kilka uwag dotyczących programu:

    1. Program nie narysuje okręgu, gdy:
    - podano za mało lub za dużo parametrów,
    - podane współrzędne środka są większe niż na to pozwala dany tryb graficzny.

    2. Jeśli część figury wyjdzie poza ekran, to część ta nie zostanie narysowana.

    3. Przy promieniach większych od 183 pojawiają się zniekształcenia (w wyniku uproszczenia obliczeń).
    0 REM *----------------------------*
    1 REM :  CIRCLE                    :
    2 REM :   autor: Andrzej Glabek    :
    3 REM :  (c) 1992 Tajemnice ATARI  :
    4 REM *----------------------------*
    10 FOR I=1536 TO 1714:READ A:POKE I,A:
    NEXT I
    20 DATA 104,240,11,170,56,233,4,240
    21 DATA 6,104,104,202,208,251,96,133
    22 DATA 206,104,133,1,133,86,104,133
    23 DATA 0,133,85,104,104,133,203,133
    24 DATA 84,104,104,133,204,74,133,205
    25 DATA 104,104,141,251,2,32,210,246
    26 DATA 165,204,197,206,144,216,197
    27 DATA 205,176,6,101,205,133,205,198
    28 DATA 204,24,165,205,229,206,133
    29 DATA 205,169,2,133,207,24,165,0
    30 DATA 101,206,133,85,165,1,105,0
    31 DATA 133,86,160,1,166,87,224,8,240
    32 DATA 1,136,140,108,6,165,85,221
    33 DATA 125,238,165,86,233,0,176,3,32
    34 DATA 150,6,56,165,0,229,206,133,85
    35 DATA 165,1,233,0,144,7,133,86,166
    36 DATA 87,32,150,6,165,206,166,204
    37 DATA 133,204,134,206,198,207,208
    38 DATA 185,230,206,208,156,24,165
    39 DATA 203,101,204,176,10,221,141
    40 DATA 238,176,5,133,84,32,202,241
    41 DATA 165,203,229,204,144,5,133,84
    42 DATA 76,202,241,96
    

    PantherBell

        Nie ma w tym numerze "Tajemnic ATARI" kącika Panthera, ale zagorzali zwolennicy tego edytora znajdą coś dla siebie na "szóstej stronie". Pan Tomasz Malesiński postanowił wyposażyć Panther w sygnał dźwiękowy informujący o dotarciu do określonej kolumny w wierszu. Dzięki niemu jesteśmy zwolnieni z obowiązku ciągłego kontrolowania ekranu.

        PantherBell wydaje dźwięk, gdy kursor znajdzie się w osiemdziesiątej kolumnie. Liczba $4f w wierszu 1080 określa numer tej kolumny zmniejszony o jeden. Wystarczy ją zmienić, aby dzwonek dźwięczał w innym miejscu. Program wykorzystuje przerwanie vblkd i nie jest odporny na RESET.

        Zamieszczony poniżej listing należy przepisać i przetworzyć przy pomocy Zgrywusa+ z TA 2/92.
    1000 REM *--------------------------*
    1002 REM : Panther Bell             :
    1004 REM :  autor: T. Malesinski    :
    1006 REM : (c) 1992 Tajemnice ATARI :
    1008 REM *--------------------------*
    1010 DATA ffff00065306ad24028d2406ad
    1020 DATA 25028d2506a907a015a2064c5c
    1030 DATA e4ac5506f00cce5506d004888c
    1040 DATA 01d24c0000a5dfcd5606d020ac
    1050 DATA 5406d0f18c08d2a9038d0fd288
    1060 DATA 8c00d2a9a88d01d2a9208d5506
    1070 DATA 8d5406d0d6a9008d5406f0cf56
    1080 DATA 0656064fe002e1020006
    



  • Powrót na start | Powrót do spisu treści | Powrót na stronę główną

    Pixel 2002